TREBALL A L'AULA- VOLUNTARIS
- Esquema de treball elaborat per Montserrat Nogué, voluntària de conversa del programa LLETRES PER A TOTHOM-
1) Treballen
amb un esquema de la sessió de la
conversa.
-com es fan els
grups: homes/dones, procurant barrejar nivells, que algú pugui fer
d’intèrpret. Es comenta que es formen grups amb persones que comprenen
minimament la llengua i d’altres que no entenen quasi res. Això permet que
sempre hi hagi en el grup una persona intérpret que ajuda al voluntari
explicant conceptes a les demés persones.
-agrupar segons nombre de voluntaris
Depenent del
grup que comptem (habitualment entre 15-20 persones), organitzem en grups de
4-5 persones (disposem de 5 voluntaris), això permet treballar amb un grup poc
nombròs, que ajuda a la participació de tothom.
-En primer lloc
es treballa la presentació personal un per un.
-nom,
-adreça,
-amb qui viu,
-estat civil,
-nombre de
fills: edat i escola/treball
-situació
laboral dels membres de la família
-número de mòbil
Aquesta
presentació es treballa cada dia de classe, per consolidar conceptes.
Els
participants per unanimitat, coincidim en que és necessaria una repetitivitat constant, donat que
malhauradament el col·lectiu amb el que tractem no està gens habituat a
l’estudi i li costa molt retenir conceptes. Amb això ens hi trobem tant en la
llengua parlada com escrita.
Tot i així, la
formadora informa que donada la seva experiència hi ha gent que de cop i volta
fa un canvi important, sense cap motiu aparent, tot i que cada persona
necessita el seu temps.
-Es parla d’un tema
Pot anar relacionat amb el que s’ha treballat a classe. S’acorda entre el
voluntariat treballar el mateix tema. Per exemple actualment treballem el tema
de les botigues, hi ha molt vocabulari i a les dones els agrada molt. En
el cas dels homes, es combina amb els oficis. Si a classe no hem treballat un
tema concret, es decideix un tema conjunt,
2. Coordinació
dels voluntaris
Els voluntaris es troben per treballar l’esquema de la
sessió.
Recollim les dades personals per facilitar comunicacions,
generalment via correu electrònic. Si un voluntari no pot venir un dia,
informar tan aviat com pot.
Abans de començar la sessió acorden el tema de treball
del dia, per tant, de manera informal abans i després de les sessions hi ha
intercanvi. Es va decicir la durada de la sessió oral de màxim 45 minuts.
3- Material que
els ofereix l’Escola
Calendari del
curs, permet organitzar-se. Informació del programa LLETRES PER A TOTHOM, Maleta
didáctica. Lèxic de supervivència “Expressions en àrab” (a petició
dels participants facilita l’enllaç web:
http://blocs.xtec.cat/sezae/files/2008/12/expressions-cat-arab.pdf
Llibrets amb
dibuixos per treballar vocabulari. Llibres consorci (vocabulari mèdic,
vocabulari fruites i verdures...) fulletons de supermercats...
Fulls en
blanc per poder dibuixar o escriure per facilitar la comprensió.
Exemple FULLETÓ peçes de roba...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada